خوردن مغزهای مغذی و افزایش طول عمر

 افرادی که از آجیل ها بخصوص گردو بیش از 3 بار در هفته استفاده می کنند خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی و سرطان در آنها کاهش می یابد.

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط محققین اسپانیایی انجام شد، مصرف مغزهای مغذی بخصوص  گردو در کاهش خطر مرگ به دلیل بیماریهای قلبی-عروقی و سرطان تأثیر مثبت دارد.

بیماریهای قلبی-عروقی عامل اصلی مرگ و میر افراد دیابتی محسوب می شود. مطالعات قبلی نشان داد، افزایش مصرف مغزهای مغذی (گردو ،بادام و ....) می تواند خطر مرگ بر اثر بیماری عروق کرونر و سرطان را کاهش دهد.  به منظور بررسی ارتباط بین دفعات مصرف مغزها و خطر مرگ در میان افراد  درمعرض خطر زیاد بیماریهای قلبی عروقی، محققین 7000 فرد بالغ 55 تا 90 سال  را در اسپانیا بررسی کردند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی تحت رژیم مدیترانه ای (حاوی میوه جات، سبزیجات، لوبیا، دانه ی کامل غلات، مغزها و چربیهای مفید مانند روغن زیتون است)همراه با روغن زیتون فوق بکر و یا رژیم مدیترانه ای همراه با مغزهای مغذی و یا رژیم غذایی کم چرب قرار گرفتند.

 بعد از 4.8 سال نظارت بر نحوه ی تغذیه ی این افراد ، محققین دریافتند که افرادی که تحت رژیم  مدیترانه ای همراه با مغزهای مغذی بودند دارای نمایه ی توده ی بدنی  پایین تری هستند و دور کمر آنها درمقایسه با کسانیکه به ندرت از مغزهای  مغذی استفاده می کنند یا هرگز از مغزهای مغذی نمی خورند، کمتر است.

این افراد همچنین از نظر فیزیکی فعالتر هستند و تعداد کمتری از آنها سیگار می کشند . علاوه بر این دراین گروه تعداد کمتری به دیابت نوع 2 مبتلا بودند یا از داروهای پایین آورنده ی فشار  خون استفاده می کردند(این تعداد درمیان کسانیکه بیشترین مقدار از مغزهای مغذی را مصرف می کردند پایین ترین تعداد بود).

 در افرادی که بیش از 3 وعده ی سروینگ از مغزهای مغذی درهفته استفاده می کردند (هر وعده ی سروینگ مغزها برابر با 28 گرم است) خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی – عروقی و سرطان به ترتیب 55 و 40 درصد کاهش می یابد.

پرفسور Salvadoمی گوید: اینکه مصرف چه مقدار Nutمی تواند از مرگ زود هنگام جلوگیری کند واینکه چه نوعی از Nutبرای شما بهتر از انواع دیگر است، هنوز مشخص نیست.

گردو به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آلفالینولئیک اسید و فیتوکیمیکال ها بخصوص در پوست آن ،همراه با وجود فیبر و مواد معدنی نظیر کلسیم ، منیزیوم و پتاسیم می تواند تأثیرات بیشتری بر سلامت داشته باشد.

منبع: www.diabetesselfmanagement.com